МИСТЕЦТВО
ПРОГРАМА ДЛЯ 5 – 9 КЛАСІВ
Пояснювальна записка
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства.
Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
- виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
- формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
- розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
- стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
- розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
- формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
- наступності між початковою, основною і старшою школою;
- поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;
- інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
- креативності (пріоритет творчої самореалізації);
- варіативності змісту, методів, технологій;
- діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії, як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя – на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо.
Загальна тематична структура програми
Клас
|
Тема
|
Кількість годин на тиждень
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
Музичне мистецтво
|
Образотворче мистецтво
|
5
|
Види мистецтва
|
1
|
1
|
6
|
Жанри мистецтва
|
1
|
1
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
1
|
1
|
|
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
8
|
Мистецтво в культурі минулого
|
1
|
9
|
Мистецтво в культурі сучасності
|
1
|
Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної, коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати основні компетентності:
- предметні мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
- міжпредметні естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
- ключові (загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а рівень особистісних досягнень. Як відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати різних видів діяльності учнів - інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, - дають змогу вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу коригуючу функції) і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та взаємне оцінювання.
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Музичне мистецтво
у нашому житті
|
Учень
знає і розуміє:
- музичну культуру рідного краю;
- особливості аранжування народної та академічної музики;
- специфіку традиційної та сучасної обробки народної музики;
- особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
уміє:
- виразно виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них;
- порівнювати оригінальні музичні твори та їх аранжування;
застосовує:
- знання та вміння з аранжування народної музики у власній виконавській творчості
|
Новаторство в музичному мистецтві
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості сучасних музичних явищ (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
- відмінності між рок-оперою, мюзиклом і класичними музично-театральними жанрами;
- виражальні засоби електронної музики;
уміє:
- розрізняти та виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
- висловлювати емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;
- створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій;
застосовує:
- знання про сучасні музичні напрями у власній творчій діяльності
|
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність:
- самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і новаторства;
- виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, здійснювати музично-технічне забезпечення шкільних виховних заходів, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності;
- розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності;
- висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності;
- проявляти самостійність у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності
|
Тематична структура програми «Образотворче мистецтво» (5 – 7 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
5
|
Види мистецтв
|
Графіка
|
Живопис
|
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
|
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно)
|
6
|
Жанри мистецтва
|
Анімалістичний жанр. Пейзаж
|
Портретний жанр
|
Побутовий жанр. Натюрморт
|
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Мистецтво в нашому житті
|
Дизайн
|
5 клас. Види образотворчого мистецтва
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Графіка
|
Учень
знає і розуміє:
- види графіки;
- засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
- вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
- обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції;
- передавати природні форми засобами художньої виразності графіки;
- створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує:
- засоби графіки для створення художніх образів;
- різні графічні техніки та матеріали
|
Живопис
|
Учень
знає і розуміє:
- види живопису;
- засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
- особливості гармонії кольорів;
-
- передавати плановість засобами живопису;
- утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
- різні техніки живопису;
- набуті знання та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
|
Скульптура.
Декоративно-прикладне мистецтво
|
Учень
знає і розуміє:
- види скульптури;
- засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
- скульптурні техніки та матеріали;
- закономірності стилізації та композиційні особливості творів декоративно-прикладного мистецтва;
- види орнаментів;
уміє:
- створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
- стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах;
- використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
- :
- різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях
|
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва;
- зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
уміє:
- створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
- відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій
|
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
- розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
- розуміти взаємодію образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності;
- виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти сувеніри ( індивідуально, в колі однолітків, в родині);
- висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах;
- проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності
|
6 клас. Жанри образотворчого мистецтва
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Анімалістичний жанр.
Пейзаж
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості анімалістичного і пейзажного жанрів;
- види пейзажів;
- закони лінійної та повітряної перспективи;
уміє:
- створювати образи тварин (площинні та об’ємні, у статиці та динаміці);
- передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи;
застосовує:
- прийоми компонування елементів зображення у певному форматі у процесі створення врівноваженої анімалістичної та пейзажної композиції
|
Портретний жанр
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості портретного жанру;
- види портрету;
- послідовність побудови голови людини на площині;
- основні пропорції побудови фігури людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
уміє:
- виконувати начерки голови та постаті людини (по пам'яті, за уявою);
- створювати образ людини в на площіні та об'ємі;
- передавати міміку, емоційні стани, жести людини;
застосовує:
- художні прийоми для створення шаржів, карикатур
|
Побутовий жанр.
Натюрморт
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості побутового жанру і натюрморту;
уміє:
- виконувати пошукові ескізи варіантів компоновки елементів натюрморту;
- спрощувати природні форми до геометричної подібності;
- передавати засобами світлотіні та колірними відношеннями цілісність групи предметів, їх об'єм, освітленість;
- відтворювати сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних і декоративних композиціях;
застосовує :
- різні техніки та матеріали у процесі виконання натюрморту
|
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості історичного, міфологічного, релігійного, батального жанрів;
- специфіку компонування елементів сюжетно-тематичних композицій;
уміє:
- виконувати замальовки, начерки, ескізи композиції;
- створювати сюжетно-тематичні композиції історичного, батального, релігійного, міфологічного жанрів;
- обирати техніку виконання залежно від задуму;
застосовує:
- закони композицїі та кольорознавства при створенні сюжетно-тематичної картини
|
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
- інтерпретувати твори образотворчого мистецтва різних жанрів;
- виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
- розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у творчій діяльності;
- висловлювати оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва, порівнювати власну думку з думками інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
- проявляти активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси (радіо, телебачення тощо)
|
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Мистецтво в
нашому житті
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості побудови інтер’єру та екстер’єру;
- архітектурні пам'ятки рідного краю, України;
- види декоративно-прикладного мистецтва (розпис, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо);
- значення оберегової символіки в народному мистецтві;
уміє:
- зображувати архітектурні споруди, різного призначення (по пам'яті, за уявою);
- створювати ескізи архітектурних проектів, інтер’єрів;
- розробляти ескізи вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та символіки кольорів;
- виконувати творчі роботи в техніці «Витинанка»;
застосовує:
- елементи декоративного розпису для оформлення виробів; різноманітні техніки та прийоми в процесі виготовлення писанки
|
Дизайн
|
Учень
знає і розуміє:
- види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн);
- особливості засобів виразності видів дизайну;
уміє:
- розробляти ескіз дизайну середовища;
- проектувати і моделювати транспортні засоби та побутові вироби, зокрема
на основі природних аналогів;
- розробляти ескізи одягу з урахуванням традицій і сучасної моди;
- розробляти ескізи для різних видів поліграфічної продукції;
застосовує:
- засоби арт-дизайну у власному житті
|
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність:
- самостійно інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їх зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами;
- виконувати творчі роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, застосовувати набуті художні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності;
- розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності;
- висловлювати критичні судження щодо художніх явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у художній і соціокультурній діяльності;
- проявляти самостійність у процесі пізнання художніх явищ сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідницькій діяльності
|
|
|
|
|
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (5 – 7 кл.)
70 год на рік (2 год на тиждень), з них 8 год – резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
5
|
Види мистецтвa
|
Народне і професійне мистецтво
|
Взаємодія і синтез мистецтва
|
6
|
Жанри мистецтва
|
Образи природи в мистецьких жанрах
|
Образ людини в мистецьких жанрах
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій
і новаторства
|
Мистецтво у нашому житті
|
Новітні мистецькі явища
|
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм
|
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)
|
5 клас. Види мистецтва
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Народне
і професійне мистецтво
|
Учень
знає і розуміє:
- основні засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу;
- особливості народних пісень і танців, зв’язок народної і професійної музики;
- характерні ознаки вокальної та інструментальної музики;
- види та засоби художньої виразності графіки, живопису, скульптури;
- особливості декоративно-прикладного мистецтва, стилізації;
- види орнаментів і символіку кольорів;
уміє:
- виконувати пісні, зокрема з елементами театралізації, ритмічним супроводом;
- порівнювати та інтерпретувати зміст прослуханих вокальних та інструментальних творів програмної та непрограмної музики;
- розрізняти тембри співацьких голосів, українських народних інструментів, інструментів симфонічного оркестру;
- створювати композиції з графіки, живопису, скульптури, використовуючи різні техніки та матеріали;
- добирати формат і варіанти розташування елементів композиції, передавати плановість;
застосовує:
- набуті музичні знання та вміння для творчої самореалізації;
- різні техніки та матеріали графіки, живопису, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва для реалізації творчих задумів
|
Взаємодія і синтез мистецтв
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості взаємодії різних видів мистецтва (музики, образотворчого мистецтва, архітектури, літератури тощо) та специфіку синтетичного мистецтва (хореографія, театр, цирк, кіно);
уміє:
- інтерпретувати образний зміст творів різних видів мистецтва;
- добирати тематичні мистецькі колекції, передавати зміст музичних образів у малюнках;
застосовує:
- знання особливостей мови різних видів мистецтва та їх взаємозв’язків у процесі комунікації та художньо-творчої самореалізації
|
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
- інтерпретувати зміст творів різних видів мистецтва, усвідомлюючи їх специфіку та взаємодію;
- виконувати пісні, зокрема з імпровізованими рухами та ритмічним акомпанементом;
- виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва;
- розуміти зв’язок різних видів мистецтва та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі художньо-творчої діяльності;
- висловлювати власні судження про мистецтво, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у міжособистісному спілкуванні, співпрацювати в малих і великих групах;
- проявляти допитливість у процесі пізнання мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації
у навчально-пізнавальній діяльності
|
6 клас. Жанри мистецтва
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Образ людини
у мистецьких жанрах
|
Учень
знає і розуміє:
- характерні ознаки камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, літургія та ін.), типи розвитку музики;
- особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий, історичний, міфологічний, релігійний, батальний);
уміє:
- виконувати пісні, імпровізувати нескладний супровід до них;
- інтерпретувати образний зміст і визначати форму творів камерно-вокальної і хорової музики різних жанрів;
- створювати образи людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці), дотримуючись пропорцій побудови голови, фігури;
- створювати сюжетно-тематичні композиції в історичному, міфологічному, релігійному, батальному жанрах, компонувати елементи зображення у певному форматі;
застосовує:
- набуті знання про жанри вокальної музики у власній виконавській діяльності;
- закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму
|
Образи природи
у мистецьких жанрах
|
Учень
знає і розуміє:
- характерні ознаки музичних жанрів – камерно-інструментальних (прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд-картина, соната тощо) і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо), типи розвитку музики;
- особливості жанрів образотворчого мистецтва (пейзаж, натюрморт, анімалістичний жанр);
уміє:
- виконувати народні та композиторські пісні;
- інтерпретувати зміст і визначати форму творів камерно-інструментальної та симфонічної музики різних жанрів;
- створювати живописні й графічні пейзажі та натюрморти;
- створювати образи тварин (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
- передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи;
застосовує:
- набуті знання про жанри інструментальної музики у процесі міжособистісного спілкування;
- набуті знання про жанри образотворчого мистецтва у процесі інтерпретації художніх творів;
- закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму
|
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
- інтерпретувати твори мистецтва різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики;
- виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі), створювати домашню фонотеку, складати програми шкільних і позашкільних концертів;
- виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
- розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
- висловлювати оцінні судження щодо творів мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення
до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
- проявляти активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси
|
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Мистецтво у нашому житті
|
Учень
знає і розуміє:
- музичну культуру рідного краю;
- особливості аранжування народної та академічної музики;
- особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
- особливості архітектури як виду мистецтва;
- найвідоміші архітектурні пам'ятки рідного краю, України;
- особливості декоративно-прикладного мистецтва (розпис, писанкарство, вишивка, витинанка, народна іграшка тощо);
уміє:
- виконувати пісні, створювати вокальні та інструментальні імпровізації;
- порівнювати оригінальні музичні твори та варіанти їх обробок, аранжувань;
- створювати архітектурні образи у різних техніках (по пам'яті, за уявою);
- розробляти ескізи виробів декоративно-прикладного мистецтва та виконувати творчі роботи (розпис, вишивка, витинанка, народна іграшки тощо) з урахуванням традицій;
застосовує:
- знання та вміння з аранжування музики у власній виконавській творчості;
- знання особливостей архітектури та декоративно-прикладного мистецтва у побуті
|
Новітні мистецькі явища, дизайн
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості новітніх музичних явищ (джаз, рок, поп , шансон, авторська пісня, мюзикл електронна музика);
- види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн);
уміє:
- виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
- створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій;
- розробляти ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу, поліграфічної продукції;
застосовує:
- знання про новітні музичні явища у власній творчій діяльності;
- дизайнерські вміння у власному житті
|
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність:
- самостійно інтерпретувати мистецькі явища сучасності, розуміючи їх зв’язок із природним, соціальним
і культурним середовищами;
- виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації;
- виконувати творчі роботи з використанням досягнень мистецтва сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, брати участь у соціокультурній діяльності;
- розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у соціокультурній діяльності;
- висловлювати критичні судження щодо мистецьких явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної та колективної мистецької діяльності;
- проявляти самостійність у процесі пізнання явищ мистецтва сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідній діяльності
|
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (8 – 9 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
|
8
|
Мистецтво в культурі минулого
|
Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс
|
|
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм
|
|
9
|
Мистецтво в культурі сучасності
|
Стилі та напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм
і постмодернізм
|
|
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)
|
|
8 клас. Мистецтво в культурі минулого
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Стилі та напрями мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості стилів і напрямів мистецтва (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);
- вітчизняні архітектурні пам’ятки стародавніх епох;
уміє:
- порівнювати твори різних видів мистецтва певного стилю чи напряму (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);
- створювати макети архітектурних споруд і виконувати живописні та графічні композиції у різних стилях;
застосовує:
- набуті знання і вміння у художньо-творчій діяльності, при виконанні проектів;
- спеціальну термінологію під час колективних обговорень явищ мистецтва
|
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості стилів і напрямів мистецтва (бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм);
уміє:
- інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
- виконувати ескізи, композиції, театралізації;
застосовує:
- знання і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при виконанні індивідуальних і групових проектів;
- спеціальну термінологію в процесі міжособистісного спілкування
|
Наприкінці 8 класу учень виявляє здатність:
- інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного контексту;
- розробляти індивідуальні та колективні проекти з мистецтва різних епох;
- застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
- висловлювати особистісно-ціннісне ставлення щодо мистецтва різних стилів, виявляти комунікативні вміння в процесі обговорення різних явищ мистецтва в групах, виконувати проекти з мистецтва;
- здійснювати самостійну пошукову діяльність щодо мистецтва різних стилів, використовувати музейні матеріали
|
9 клас. Мистецтво у культурі сучасності
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
|
Учень
знає і розуміє:
- особливості стилів і напрямів мистецтва (імпресіонізм та постімпресіонізм, різновиди модернізму і постмодернізму);
- спадщину видатних діячів вітчизняного мистецтва;
уміє:
- інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
- створювати живописні, графічні та декоративні композиції у різних стилях і напрямах;
застосовує:
- знання про стилі та напрями мистецтва для самореалізації, виконання проектів,
у процесі художньо-творчої та соціокультурної діяльності
|
Екранні мистецтва.
Форми поширення мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
- види екранних мистецтв, жанри кіномистецтва;
- форми збереження культурної спадщини, роль музеїв та медіа у поширенні мистецтва;
- найвідоміші музеї та галереї рідного краю, України, світу;
- значущість мистецтва в діалозі культур;
уміє:
- класифікувати твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів;
- критично оцінювати сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу;
- створювати ескізи рекламної продукції вітчизняного виробництва;
- використовувати комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для віртуальних екскурсій музеями України та світу, для виконання проектів;
застосовує:
- набуті художні знання і вміння для саморозвитку, естетизації середовища
|
Наприкінці 9 класу учень виявляє здатність:
- самостійно інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх значення для розвитку культури;
- виконувати творчі роботи та індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням традиційних
і комп’ютерних технологій;
- застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
- виявляти особистіно-ціннісне ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати аргументовані оцінки, брати активну участь у дискусіях, шкільних культурно-мистецьких заходах;
- здійснювати самостійну пошуково-дослідну діяльність щодо мистецьких явищ різних стилів і напрямів, використовувати комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації результатів проектної діяльності; створення і оформлення шкільних музейних колекцій, галерей, віталень
|
|