Сучасні тенденції розвитку можна охарактеризувати двома словами - глобалізація і прискорення. Технології, виробництво і все наше життя прискорюються з кожним днем. Економіки різних держав з кожним роком все тісніше переплітаються між собою, інтернет об'єднує мільйони людей по всьому світу
Сучасні тенденції розвитку технологій настільки кардинально змінюють наше повсякденне життя, що вже складно уявити собі існування без багатьох технологічних пристроїв Людство стає більш прогматічним, жорстоким і саме в цей час дуже важливо не втратити духовність, романтизм.
Вивчення образотворчого мистецтва спрямоване на формування морально-етичних цінностей, уявлень про реальну художню картину світу, і припускає розвиток і становлення емоційно-образного, художнього типу мислення, що поряд з раціонально-логічним типом мислення, що переважає в інших предметах навчальної програми, забезпечує становлення цілісного мислення учнів.
Як показують дослідження вітчизняних педагогів, наявність творчих здібностей відіграє в житті людини важливу роль, починаючи від формування особистості і закінчуючи становленням фахівця, сім'янина, громадянина. Важливий шлях гуманізації педагогічного процесу, що створює емоційно сприятливу обстановку для кожної дитини і забезпечує його духовний розвиток - посилення уваги до естетичного виховання та формування художньо - творчих здібностей у
Саме предмет образотворче мистецтво спрямовані на те, щоб відкрити в дитині найпотаємніші, найтонші почуття. Це той шкільний предмет ,який дає можливість дитині можливості для творчості, для самостійного пошуку, для висловлення свого власного бачення світу.
Уроки образотворчого мистецтва найкраще сприяє виявленню та розвитку творчих здібностей учнів. На цих уроках діти швидко захоплюються новою ідеєю і починають творити – вводити свої новації, зміни, доповнення – і задоволені тим, що зробили.
Вважаю, що образотворче мистецтво - один з найважливіших предметів у школі, адже в процесі виховання та творчого розвитку особистості саме урок образотворчого мистецтва відіграє значущу роль, допомагаючи дитині увійти у світ творчості та краси й прилучитися до скарбів художньої культури. Образотворче мистецтво справляє на людину чи не найефективнішу дію, бо завдяки своїй універсальності плідно розвиває її емоційно-чуттєву сферу, поглиблює знання, інтенсифікує візуальний і сенсорний досвід, формує загальну та естетичну культуру. Також є унікальним у вирішенні завдань як художньо – естетичного, так особистого розвитку, громадського і духовного становлення підростаючого покоління,. Це обумовлено тим що образотворча діяльність є однією з найдоступніших і емоційно захоплюючих форм творчості. Безпосередня образотворча діяльність пробуджує в учнів позитивні емоції, естетичне ставлення до оточуючої дійсності, побуту та звичаїв українського народу, творів мистецтва, народної творчості; розвиває асоціативне мислення, активізує допитливість, здорову увагу, стимулює розвиток творчих здібностей особистості. Заняття з образотворчого мистецтва формують у учнів сферу духовних інтересів, активний погляд на життя, навчають розуміти та сприймати красу навколишнього світу, естетичну цінність художніх творів.
Певною мірою впливаючи на внутрішній світ дитини, образотворче мистецтво залучає її до людських емоцій, виховує здатність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприйнятливість до прекрасного, стимулює розвиток образного мислення, асоціативної пам'яті, художньої уяви. Стаючи зв'язком для ідей і почуттів, загальною мовою для різних видів мистецтв, воно олюднює інші галузі пізнання дитини, збагачує її духовне життя.
Сьогодні ні в кого вже не викликає сумніву, що прилучення до культури слід починати з самого раннього віку, коли дитина починає відкривати для себе навколишній світ. Велику роль в цьому грають художньо - естетичні освітні програми, головне завдання яких - розвиток емоційно - пізнавальної сфери дитини, її творчої діяльності. Але на жаль, відомо чимало випадків, коли діти не мають інтересу до образотворчої діяльності, вони не проявляють зацікавленності під час малювання, очі не горять захопленням при розгляданні творів мистецтва, створені ними зображення бідні, нецікаві, невиразні, іноді дитина просто боїться щось намалювати, очікуючи глузування оточуючих. Йому важко розкріпачиться. Діти дуже часто показуючи вчителю свій малюнок приховують його від однокласників. Працюючи з дітьми, я помітила що рівень творчих виразів дитячої образотворчої діяльності вище в тих класах, де цілеспрямовано використовуються різноманітні нетрадиційні методи і прийоми малювання. Це відкриває нові можливості у дітей, вони вірять у свої сили і прагнуть зробити щось нове.
Уроки образотворчого мистецтва при правильній їх організації можуть забезпечити всебічний розвиток дитини, створити обстановку емоційного благополуччя, наповнити життя дітей цікавим змістом, надати кожній дитині пережити радість творчості . . Найбільш ефективний засіб для цього - образотворча діяльність з використанням не традиційних технік. В процесі малювання, ліплення, аплікації дитина відчуває різноманітні почуття: радіє красивому зображенню, створеному ним, засмучується, якщо щось не виходить. У роботі над зображенням дитина набуває різні знання: уточнюються і заглиблюються його уявлення про навколишній світ. Створюючи зображення осмислює якості предметів, запам'ятовує їх характерні особливості і деталі, оволодіває образотворчими навичками і вміннями і вчиться усвідомлено їх використовувати. Недарма ще Аристотель наголошував, що заняття малюванням сприяють різнобічному розвитку дитини. Про це ж писали такі видатні педагоги минулого, як Я. А. Коменський, І. Г. Песталоцці, Ф. Фребель і багато вітчизняних педагогів.
Заняття малюванням створюють основу для повноцінного змістовного спілкування між собою та дорослими, і важливо допомогти дітям здійснити таке спілкування. Роботи зарубіжних і вітчизняних фахівців свідчать, що художньо - творчі види діяльності виконують терапевтичну функцію, відволікаючи дітей від сумних, подій, образ, знімають нервову напругу, страхи, викликають радісний, піднесений настрій, забезпечують позитивний емоційний стан дитини. Тому так важливо широке включення в педагогічний процес, в життя дітей різноманітних занять художньою, творчою діяльністю. Уроки малювання досить таки складний предмет в якому дуже багато нюансів які іноді не під силу дитині. Якщо ми будемо виходити з того що хочемо навчити дитину малювати то уроки можуть перетворитися на нудне заняття в результаті якого припадає виконати завдання, яке у тебе не виходить. Ось тут то допомагають нетрадиційні техніки, які перетворюють складну тему в цікаву, а головне в результативну роботу де кожна дитина може найбільш повно проявити себе без якого б то не було тиску з боку дорослого.
Досвід роботи з розвитку здібностей в образотворчій діяльності свідчить: малювання незвичайними матеріалами та оригінальними техніками дозволяє дітям відчути незабутні позитивні емоції. Емоції, як відомо, це і процес, і результат практичної діяльності, насамперед художньої творчості. За емоціям можна судити про те, що в даний момент радує, цікавить, викликає зневіру, хвилює дитину, що характеризує його сутність, характер, індивідуальність.
|